lørdag den 22. marts 2014

Uoff. Working Test i Seest Grusgrav, Kolding

Idag skulle jeg endelig på en prøve og teste mit udstyr. Jimmy, en hundemand som jeg kender skulle selv stille med sin hund i vinderklasse så en kammerat og jeg tog lige en smut til Kolding for at se hundene og tage nogle billeder. Prøven foregik i en gammel grusgrav ved Seest.

Første post vi kom til var jeg ikke begrejsteret for rent foto mæssigt. Jeg stod nærmest og tog billeder mellem benene på dommer og fører. Der var meget mørk for det foregik nærmest i et stort hul så der kommer ikke meget lys ned. Jeg skød det bedste jeg kunne med min Sigma 120-300 2.8. Jeg tænkte at her skulle vi hurtig væk fra og finde et mere åben sted med mere lys. Da jeg kom hjem fortrød jeg det for Sigmaén håndterede faktisk situationen rigtigt godt. Og jeg var godt tilfreds med billederne fra denne post.  







Jeg kunne simpelthen ikke stå for denne Golden. Kan en hund smile, ja det tror jeg da nok lige den kan. Tror du den hygger sig sammen med far, 100 % sikker.

Næste post foregik i fuldstændigt åben terræn. Posten skulle illustrere en tramp jagt med markeringer. Fræk som jeg er spurgte jeg dommeren om jeg måtte følge bagefter i passende afstand. Ingen problem. Det er DRK i en nøddeskal her er man altid velkommen til at betragte hundene på tætteste hånd. Jeg fotograferede så mens hundene blev sendt på begge sider af mig på få meters afstand.

På denne post kom jeg rigtig i foto problemer for solen stod højt og viste sig fra sin bedste side. Det er godt med noget lys, men for meget er altså ikke super godt. Når mange af hunden er kul sorte resulter det i at når de har skyggesiden til mig bliver de totalt mørke på billederne så man ikke kan se detaljer men kun omridset af hunden. Til den gode side havde jeg en stor træ som kastede trælse slagskygger fra sig. Jeg tog det med hjem jeg kunne og lærte så igen noget omkring håndtering af lys. 

Når man har hunden løbende tæt på er Sigmaén ikke super håndterbar så jeg skifte til 70-200 2.8 som er meget letter at håndtere. Det gav god erfaring med hvornår den end og den anden objektiv er bedst. Sigmaén er god når du har hundene løbende direkte imod dig hvorimod den ikke er håndterbar hvis de løber tæt forbi dig.

Vi var desværre nødtil at køre hjem til middag, men havde en spændende formiddag med masser af godt hunde arbejde.






Ingen kommentarer: