fredag den 21. marts 2014

Udvælgelse af Ruhåret hønse hund på kennel Lykkeager

Den lokale Tømre mester skal have ny hund. Han har Ruhåret høns hund og i spøg havde jeg sagt til ham at når han fik den skulle jeg lige tage nogle gode billeder af den så have han i det mindste et kønt billede at kigge på når nu hunde racen ikke er særlig køn.
I mit føde hjem har vi haft både Ruhåret og Korthåret hønsehund, det er super effektive jagt hunde, men måske ikke den flotteste hunde race efter min mening.

Idag kom Jesper så og fortalte at han skulle op og vælge hvalpen ud og om jeg ville med. Ja er du gal, måtte jeg tage kamera med, så var jeg klar. Desværre kunne jeg først komme fra arbejde omkring kl. 17. I Marts er det altså rimeligt mørk omkring kl 18.30 så jeg frygtede at jeg ville komme under tidspres hvis jeg skulle tage nogle gode billeder, den frygt kom desværre til at holde stik.

Ned i højde med hvalpene det forbedre billederne 100 gange. Jeg er meget glad for dette billede jeg kan lide den måde lyset i baggrunden følger hovedet og den måde hunden står og kigger på, lækkert.


Vi ankom til kennel Lykkeager omkring kl. 17.30 og blev straks vist ud i værkstedet hvor valpen gik. Det er det mest professionelle hvalpe anlæg jeg har set til dato. Hvalpene havde omkring 20m2 at bevæges sig rundt på med forskellige lege aktiviteter og spåner i bunden. Ikke et fnug lage forkert. 

Først stod vi og snakke lidt med hvalpene inden for, men hurtigt fik jeg indskudt om vi ikke skulle tage dem med udenfor. så jeg kunne udnytte det sidste lys. Jesper fik de 2 hvalpe han kunne vælge imellem med ud på græsplænen hvor de tonsede rundt. Jeg var ikke sent til at få mig smidt på græsplænen og gik igang med at tage billeder. Jeg tro Steen syntes jeg var lidt tossede at ligge på den måde for jeg tror han tog flere billeder af mig med sit kamera end af hvalpen. Det var nok også første gang han har haft en strandet hval liggende på græsplænen.

Jeg brugte primært min 70-200 2.8 til dette Photo Shoot, men havde også det super skarpe Canon EF 100mm 2.8 L IS USM Macro igang. 70-200 er et super godt zoom område til hvalpe fotografering når det foregår udenfor.

Efter Jesper havde valgt sin hvalp tog vi de 2 hvalpe med om til resten af flokken som gik i en hvalpe indhegning på omkring 130 m2. Her skød jeg videre så længe som jeg følte at der var lys uden at jeg skulle op på helt vilde høje ISO.

Jeg måtte rediger billederne hårdt i Lightroom og de vil ikke være super flotte i stor størrelse på papir, men på net hvor vi jo trods alt se de fleste af vores billeder kan de gå.

Som tidligere nævnt er jeg ikke vild med udsenet på en Ruhåret hønsehund, men de hunde som Jeanette og Kurt have var flotte, meget mørke og med et super hårlag uden masser af stride børster andre steder end i hovedet.

Alle Kurt´s ruhåret er DKJCH og Kurt besad tydeligvis meget stor viden omkring hans hunde så det var super spændende at høre ham fortælle.

Stor tak til Kennel Lykkeager og Jesper for at jeg fik mulighed for at komme med så jeg kunne tage billeder af dette super lækre kuld på 8 velstimuleret hvalpe.

Så fik Jesper valgt hans nye hund. Eller hvem var det lige der valgte lige hvem :-).

Da jeg skulle skyde dette billede fik jeg Jesper til at stille sig hen foran en stor Rododendron busk og trak ham ca. 5 meter ind imod mig og væk fra busken, tog et test skud og var ikke tilfreds med resultat. Busken blev ikke sløret nok så trak Jesper tætter på mig og længer fra busken og skød igen, så var bohken som jeg gerne ville ham den. Står person/hunden for tæt på bagrunden blive den ikke sløret nok så sørg for at de står 5-10 meter væk, du kan altid trække lidt længer bagud selv.

Ingen kommentarer: