torsdag den 20. marts 2014

Test af Sigma 120-300 2.8 EX DG HSM

Dette er ikke en videnskabeligt dokumenteret test af Sigmas 120-300 2.8 EX DG HSM, men min vurdering af objektivet til et formål nemlig fotografering af hunde i bevægelse.

Detter objektiv har efterhånde en del år på bagen og dette er version 1 af 3. Den nyeste Sigma AF 120-300 MM 2.8 SPORT DG OS HSM er kommet frem for kort tid siden og har fået rigtig fine anmeldelser.

Som sagt er min en ældre sag som jeg har købt brugt gennem den blå avis. Jeg gav 7500 kr. for den, som ny koster de omkring 22000 kr. Hvad får man så for de penge ?. Først og fremmest får man vægt for pengen, omkring 2,6 kg.  Den er tung, meget tung, selv om jeg er rimeligt stor kan jeg ikke håndholde den i længer tid. Jeg bruger derfor en monopod med kugle hoved når jeg fotografer med dette objektiv. 

Vægten er noget man skal tænke meget på. Det er rigtigt fedt med nogle skarpe flotte billeder, men hvis objektivet der tager dem er så tung og uhandy at man ikke gider slæbe rundt på den så får man ingen billeder med hjem i sidste ende. Jeg har haft dette objektiv med på markprøver og det er lidt af en prøvelse, så er det trods alt meget lette med Canons 100-400 eller Canons 70-200.

Objektivet føles som en rigtig god kvalitet uden at den dog er vejrforsejlet. 

Sidder man ude og fotografer en dag hvor det blæser en del er den faktisk svært at holde stille selv på en monopod fordi fladen med lense cap er så stor at vinden hiver en del i den. 

Zoomen på dette objektiv er noget mere besværligt at bruge når hunden er igang end på min 100-400mm og 70-200mm objektiver. Sigmaén er så stort og tungt at man skal koncentrere sig så meget om at holde fast og tage billeder at det er meget svært at køre med zoom kransen samtidig. Jeg kør den derfor næsten altid på en brændvidde og ændre altså ikke mens hundene er i bevægelse.

Objektivet størrelse og vægt som kræver fotografering på monopod giver problemer hvis man får hundene løbende tæt forbi sig, så kan man altså ikke svinge med rundt som når man står med et mindre objektiv som er let at håndholde.

De første gange jeg fotografere med det på mit Canon 60D var jeg noget skuffet. Ikke mange af billederne var i fokus og der var meget støj på billederne. Da jeg fik mit 7D prøve jeg igen og kørte den betydeligt ned i ISO så leverede den meget bedre. Mange flere billeder blev gode og støjen blev forbedret væsentligt.

Er det skarp på f/2.8 ? nogenlunde, men step det ned på f/4 så bliver det bedre syntes jeg. Når jeg kigge på de bedste billeder jeg har taget med dette objektiv må jeg sige at den er pænt skarp. Andre objektiver skal altså yde deres bedste for at være med her og jeg syntes godt at man kan se at objektivet er i en anden pris klasse end et objektiv til 1500-2500 kr.
Hvis man sammenligner skarpheden med et Canon 300mm 2,8 så er det ikke lige så skarp. På en 10ér skala ligger Canon på en ren 10ér hvor Sigmaen ligger på 8,5. Forskellen bliver mest tydeligt når man forstørre billederne, her på nettet hvor vi ser billederne i mindre størrelser er forskellen ikke så tydeligt.




Disse 2 billede er taget med Sigmaén på 300mm f/2.8 1/1000 ISO 125. Jeg har med vilje lagt dem op i meget stor format så du bedre kan vurdere skarpheden og billede kvaliteten. Når billedet er åbnet så husk at trykke på det igen for at se det i fuld størrelse.


Detalje graden i billederne fra dette objektiv er rimeligt god dog ikke på niveau med en Canon 300mm 2.8 IS som altså i min verden er et reference objektiv og måske blandt Canons 3-5 bedste objektiver overhovedet.

Autofokusen var det der bekymrede mig mest inden jeg købt objektivet, jeg var i tvivl om den var hurtigt nok til fotografering af hunde i bevægelse. Den er ikke på niveau med en Canon 300mm IS eller en 70-200mm men så er den altså heller ikke langsommer. Hvis den nye model er endnu hurtigere så må den være rigtig godt til formålet. Jeg har aldrig haft problemer med at den hunter på autofokusen, den smækker bare på plads med det samme.

Min eksemplar har en tildens til at gøre billederne noget gule/varme i farverne, mere end jeg bryder mig om. Jeg ved ikke om det er generalt for denne model, men jeg syntes billederne fra Sigmaén kræver mere billede behandlingen end fra mine andre objektiver.

Dette objektiv laver en fin bokhe (sløret baggrund) og det er det man gerne vil have når man skyder i f/2.8 eller f/4. Det er her man ofte kan se forskel på et lidt dyre objektiv sammenlignet med et billigt objektiv.


Vil jeg anbefale dette objektiv til andre som skal bruge det til hunde billeder. Kun hvis man vil bruge det som supplement til andre objektiver. Det er tungt, uhandy og ikke så let sat arbejde med som en 70-200mm.

Alternativer til netop dette zoom område i f/2.8 findes faktisk ikke hos andre fabrikanter. Så er der 70-200 som er meget letter at arbejde med og lever flotte billeder som kræver mindre efterbehandling. Canons 100-400 er også et godt alternativ og Canons 300mm f/4 kunne også være et alternativ især hvis man ikke bruger zoom området alligevel. 

Fra at syntes at dette objektiv var lidt en fejl skud er det vokset på mig, Billede kvaliteten holder over for de fleste alternativer især hvis man sammenligner med objektiver i samme prisklasse.

Kunne jeg finde på at købe den ny model ? Hvis at de ting jeg har hørt om at den er bedre på autofokus og billede kvalitet så ja, men en brugt Canon 300mm 2.8 IS version 1 bør være med i overvejelser for den har hurtigere autofokus og bedre billede kvalitet. Den nye Canon version II er så dyrt også selv om det skulle lykkes at finde en brugt at det ikke vil være fair at sammenligne med den.




Ovenstående billede er taget på 300mm ISO 200 f/4.0 1/1000. Et billede som dette ville nok have virket rodet med denne baggrund hvis den f.eks. var skudt på f/8 men selv om hunden er forholdsvis tæt på grenene så får en f/4 dem til at blive rimeligt sløret og hundens hovede kommer til at blive femtræden og næste som skåret ud af baggrunden.












Ingen kommentarer: