lørdag den 31. maj 2014

Et tårn, 15 minutter, 4 bukke skudt

Om tirsdagen går jeg til flugtskydning og har gennem omkring 8 år skudt sammen med flok unge knægte. Her i tirsdags skulle vi til Esbjerg og skyde og jeg havde Dan med i bilen. Dan driver et større landbrug sammen med sin bror og far.
Som så ofte før gik snakke omkring bukkejagt og jeg spurgte Dan om han havde fået en buk. Nej det havde han ikke, men han havde set masser af dyr. De har en afskydnings politik i området om at der kun må skydes seksender og de bukke han havde haft for var for små.
Hvor tæt kommer du på dem spurgte jeg fra 2-80 meter svarede Dan. Det kan være du skal med en aften ? Ja det er da det jeg skal du kan bare ringe. Igår ringede han så og vi aftalte at jeg skulle komme ud til ham kl 19.15 så kunne vi komme ud i terrænet i god tid.

Hele dagen havde vi højt solskind. Kl 18 skiftede det og blev pludselig meget overskyet, mørkt og blæsende. Det var derfor med lidt bekymrende jeg kørte af sted for mit våben denne aften var nemlig ikke en riffel, men min trofaste 7D og et Canon 100-400 f/4.5-5.6 "The Dust Pump". Fordelen ved dette objektiv er det er ikke så tungt og det fylder ikke så meget når den er trykket i bund. Ulempen er at det ikke vildt lys stærk med f/5.6 på 400mm.

Vi kørte et kort stykke ud i terrænet og gik omkring 400-500 meget ned imod engen hvor slagtet skulle stå. Dan satte sig i en stige og pegede på en tårn som stod ca. 3-400 meter derfra. Når du sætte dig op så vær meget forsigtigt for tårnet står midt i terrænet så dyrene kan være og komme fra alle sider sagde Dan. Vi snakkede lidt vind for den bekymrede mig en del, men Dan mente ikke den havde det store betydning når jeg først var oppe i tårnet.

Efter kort tid var jeg på plads i tårnet som havde en fin hvid plastik have stol hvor jeg sad rigtig godt. Stolen vendt i den retning jeg kom fra og jeg tænkte at det var nok fordi det var her der var størst chance for at dyrene kom. Jeg fik lige et overblik over det lækkere terræn jeg befandt mig i. Jeg sad med ryggen til en lille bæk som løb lige bag tårnet og på den anden side af bækken var der et fint stykke eng som grænsede op til en skov. Til siderne havde jeg eng så langt øjet rakte, der var dog meget bevoksning som gjorde det svært at se meget længer end 70-80 meter.

Efter at have siddet i tårnet 5 minutter hvor den primære opgave havde været at åbne den medbragte dåse cola kigge jeg lige over skulderen. Hvad satan der var sku da et eller andet rødt lige på den anden side af bækken bag mig. Langsom fik jeg mig vendt rundt så jeg kunne komme til at fotografere. Det var en lille spids/knop buk ca. 20 meter på den anden side af bækken, så var den aften reddet inden den næste var kommet igang for nu havde jeg set og vigtigst af alt fotograferet et dyr. 

Den lille buk lagde sig ned så jeg slet ikke kunne se den i det højre græs, men idet samme registrerede jeg en bevægelse til højre for mig ca. 80 meter ude, men stadig på den anden side af bækken. Jeg fik kameraet op og kunne se en mere spændende buk i søgeren, Det var en høj spids buk eller en gammel retur buk. Dan havde fortalt om den buk. Han var meget i tvivl om hvor gammel den var, men han havde set den flere gang og ofte havde den jaget rundt med de andre dyr i området som den åbenbart ikke tolererede. På grund af den lange afstand og den høje bevoksning fik jeg ikke nogle gode billeder af denne buk, men et par billeder af opsatsen fik jeg da til Dan.

Bukken jeg kun så i kort tid på lang afstand den havde antydning af en gaffel, men var rimlig høj og lidt snoet





I det samme opdagede jeg igen bevægelse i nærheden af hvor den lille knop buk havde lagt sig, hurtig fik jeg rettet ind, det var en gaffel buk, nok en 2 års buk vil jeg tro. Den gik lige så stille rundt og græssede. Pludselig var den lille knop buk oppe og stå, der var ikke meget mere end 5-10 meter imellem de to dyr og den lille virkede bekymret, men gaffelen så den åbenbart ikke som en trussel og græssede bare videre, og hurtigt fald den lille buk også til ro.



Ingen af dyrene reagerede på udløserens lyd fra kameret det havde ellers bekymret mig lidt inden. Pludselig, efter at havde været helt opslugt af at kigge på gaffel bukken i søgeren på kameret opdagede jeg en buk mere, hvor kom den lige fra ?. Der stod nu 2 knopbukke og en gaffel inden for et meget lille område på omkring 30-40 m2. 

Jeg kunne hurtig konstatere at den sidste buk som rejste sig var den samme som den allerførste jeg havde set for i modsætning til sin knop bror havde den smidt det sidste af vinter pelsen og så fin rød ud, den anden så stadig noget pjusket ud. 4 bukke fotograferet efter at havde siddet i tårnet 15 minutter. Hvorfor fanden snakker alle om at det her bukke jagt skulle være så svært, jeg forstår det simpelthen ikke.


Bukkene gik nu ude i et stykke tid hvorefter de 2 små bukkede langsomt trak ind i skoven. Gaffel bukken gik ude et godt stykke tid hvorefter den også langsom trak ind i skoven. Den sjove spids buk som jeg så i starten havde jeg kun set et kort stykke tid, desværre så jeg den ikke igen.



Herefter gik der 30-45 minutter hvor der ikke skete noget, men så dukkede gaffelbukken op igen og gik rundt i 15-20 minutter hvorefter den igen gik i skoven, det var nu pænt mørkt, men jeg havde ikke ur eller telefon med så jeg havde aftalt med Dan at han skulle hente mig når der ikke måtte skydes mere. Pludselig opdagede jeg noget rødt ca. 150 meter ude på den samme side af bækken som jeg sad.  På grund af mørket måtte jeg op på 1250 ISO for at kunne få lidt billeder og det er langt over hvad min 7D kan håndtere se de billeder blev ikke gode, men jeg kunne jo lige så godt skyde og få lidt erfaring. Det var 2 råer som græssede i udkanten af engen ud mod en kornmark. Kort efter dukke Dan op han spurgte om jeg havde set de 2 råer og en meget mørk buk som gik længer omme i engen.
"Jeg har ikke set en skid Dan er du sikker på at der overhovedet er dyr på dit terræn ?" drillede jeg ham med.
Der var lige 2 råer forklarede han, men ellers havde han heller ikke set noget i de 2 1/2 timer han havde siddet omme i stigen og han var ked af jeg havde spildt min aften på en 0 tur. 
Jeg kunne naturligvis ikke holde min mund i ret lang tid og fortalte begejstreret om at jeg havde haft den mest fantastiske oplevelse med bukke for næsten hele tiden fra start til slut. Masser af billeder i ok lys og kvalitet. Det havde være en helt perfekt aften. 

Dan du ringer bare når vi skal afsted igen, jeg er klar.

Rå lige omkring lukketid på 150-170 meter det er lige til den stive side for et 100-400 mm objektiv






Som tidligere nævnt var der en periode på 30-45 minutter hvor jeg ikke så noget råvildt der kunne jeg så passende skyde lidt andet








Ingen kommentarer: