onsdag den 11. juni 2014

Blishøns en tidelig morgen i det mørke Vest jylland

Efter at have arbejdet rigtig meget alle helligdagen både op til og i pinsen havde jeg endelig en fridag. Vækkeuret blev derfor sat til kl 4, så ville jeg lige på en lille fotosafari til en sø som ligger ca. 1 km fra hvor jeg bor når solen stod op.

Det er altid fascinerede at være ude i naturen lige når det begynder at blive lyst. I og omkring søen var der masser af liv. Masser af ænder hvoraf en del svømmede rundt med ællinger. To sort svaner som jo egentligt er hjemme hørende i Australien og af mange blandt andet DOF ikke er velkommen i den danske natur. 


Flere fisskehjerne dukke også op og sætter sig i træerne, men vælger at forsvinde igen da de får øje på mig. De kommer for at mæske sig i den store bestand af skalle som findes i søen. Spætten satte sig 5-7 meter fra mig i et træ og begyndte at tæske løs før den opdagede mig og skyndte sig væk. 
Flere gange så jeg et lille metal blå lyn i form af en isfugl stryge lavt hen over vandet, den havde jeg ikke lige regnet med at se ved denne her natur perle, men den er hurtig og næsten umuligt at få nogle gode billeder af med mindre man sidder i skjul og den lander tæt på.

Idag var de mest fotogene aktøre ved søen blishønsene som også har unger i øjeblikket. Lad os bare være ærlige, mange dyre unger er super nuttet og søde, men enkelte er måske ikke lige super søde og nuttet at kigge på. Netop blishønsene må høre under denne kategori. De har nogle grimme nøgne røde hoveder. I starten svømmede de små unger ind mellem siv tuerne og gemt sig, men efter at have siddet stille et stykke tid hentede forældrene dem frem. 


Selv om de ikke kom rigtig tæt på så kunne jeg da få lidt billeder af dem med mit Canon 300mm f/2.8 USM. Fotografering i mørke omgivelser er lidt uden for mit comfort zone, ud over at skyde på blænder f/2.8 måtte jeg højt op i ISO og langt ned i lukketid, alle de tinge som jeg normalt ikke bryder mig om. Billederne krævede en del redigering da jeg kom hjem, men jeg fik lidt erfaring som jeg forhåbentligt kan bruge næste gang jeg skal afsted.

Her nogle ældre blishøns unger som er godt på vej til at udfarve













Ingen kommentarer: