lørdag den 12. juli 2014

Canon 300mm igen igen nu med IS

Hvis du har fulgt lidt med på min blog så har du sikkert bemærket at jeg har en stor forkærlighed for 300mm f/2,8 objektiver. Jeg syntes der er et eller andet magisk over dem.

Først prøvede jeg en Canon 300mm f/2.8 IS som jeg lånte af en anden fotograf. Det var oplevelsen af at fotografer med det objektiv der fik mig til at indse at sådan en 300mm måtte jeg selv have. Det store problem med det objektiv er at det er pokkers dyrt Læs her om da jeg prøvede Canon 300mm første gang..
Jeg kiggede derfor i første omgang efter alternativer og fandt en Sigma 120-300mm f/2.8 det er betydeligt billiger, men ikke så skarpt og ikke så hurtig på auto fokusen. Jeg har dog taget mange rigtig fine billeder med det objektiv efter min egne mening. Læs mine erfaringer med det objektiv her,.

For kort tid siden købte jeg en Canon 300mm f/2.8 USM, altså den helt gamle 300mm uden IS. Jeg fandt et i rigtig flot stand og til en rigtig god pris efter min egen mening. Du kan læse mere om det køb her. Det objektiv er væsentligt bedre end Sigmaén, men kostede også noget mere.

For en god uge siden kiggede jeg lidt på en hjemmeside der hedder fuglognatur.dk . De har et forum hvor jeg er medlem, her er en salgs sektion som jeg til tider kigger på. Jeg har før fundet interessante ting her som ikke kommer til salg andre steder.

Canon 300mm f/2.8 IS med kuffert

Mit blik fangede en annonce med overskriften "300mm F 2.8 canon til salg", jeg skulle da lige se hvad den overskrift dækkede over og det viste sig at manden havde en canon 300mm  til salg og han skrev at den var 100 % iorden og kun med få skrammer. Der stod også at den var fra 2008. Årstallet fangede mig for jeg viste at man var holdt op med at lave den gamle version uden IS omring år 2000. Der stod dog ikke i annoncen at der var tale om objektivet med IS. Prisen var 16000 kr hvilket i mine øjne var for billigt til at være IS versionen. Jeg skrev dog til manden som boede på Sjælland og spurgte hvad præcis det var han havde til salg og om jeg kunne se nogle billeder af objektivet.
Det viste sig det var IS versionen og billederne af objektivet viste at det så fint ud. Selv om jeg ikke lige stod og manglede det objektiv så syntes jeg prisen var for god til bare at glemme det. Jeg tror ikke jeg inden for de næste 10 år vil komme til at finde netop det objektiv til sådan en pris.
Jeg bød 15000 kr for det og sælger slog til. Mandag hentede jeg objektivet og testede det naturligvis hurtigt hos sælger om tingene virkede som det skulle.

Der med fulgte kvittering på objektivet, jeg frygtede i første omgang at det kunne være stjålet, men det var købt i USA tilbage i 2008 og sendt direkte til sælgers adresse som fremgik af kvitteringen, så ingen problemer i den retning.

Dette objektiv leveres i en lækker lille Canon kuffert specielt fremstillet til netop dette objektiv. En 300mm 2.8 er tungt og jeg kan ikke håndholde det ret lang tid. Derfor bruger jeg næsten altid monopod til dette objektiv. Med til objektivet fulgte der lens coate som jeg kan se sælger har købt med objektivet over fra USA. Ud over at hjælpe med at gøre objektivet mindre synlig for dyr man ønsker at fotografere så er det også med til at bestykke den mod slag.

Jeg har været ude og lege lidt med drengene og det nye objektiv. Først og fremmest vil jeg slå fast det er skarpt, rigtigt skarp. Se neden stående billede af Ike´s øje. Billedet er 100 % crop. Bemærk at man ligefrem kan se de ar han har på hornhinden efter ture i brombær.




Som tidligere nævnt har jeg taget billede med et objektiv magen til så det kommer ikke helt bag på mig hvad dette objektiv kan. Farverne er rigtig flotte og det er svært at sige noget negativ ud over at det er tungt at slæbe rundt på og ikke så hurtigt at svinge rundt om som f.eks. en 70-200mm objektiv.

Når jeg tager hunde billeder slå jeg IS fra, men på det sidste er jeg begyndt at tage en del natur billeder og her kommer IS til sin ret. Råvildt og kronvildt er ofte bedst at fotografer om aftenen eller tydeligt om morgenen og for ikke at skulle højt op i ISO som min 7D ikke håndtere vildt godt er jeg nødtil at gå langt ned i lukketid. Her hjælper IS rigtig meget, det gør simpelthen at billederne ikke kommer til at virke rystet og uskarpe selv om man er langt nede i lukketid.


De 2 billeder af råen er ikke perfekte, men de er taget kl 22 om aftenen håndholdt med Canon 7D  og Canon 300mm f/2.8 + 2x extender  = 600mm f/5.6 ISO 800 1/25 Uden IS ? Glem det.

Canon 7D med 300mm f/2.8 + 2 x extender f/5.6 ISO 800 1/80 på monopod. Bemærk hvor uskarp både baggrund og forgrund er.



Canon 7D med 300mm f/2.8 + 2 x extender f/5.6 ISO 200 1/400 på monopod. Det øverste billede er det originale og det nederste er det billede jeg endte ud med efter at have beskåret hårdt.
 Det siger meget om et objektiv hvis man sætter en 2 x extender på og efterfølgende beskære så hårdt i billedet og man så alligevel kan opnå et ok skarpt billede.

Canon 7D med 300mm f/2.8 + 2 x extender f/6.3 ISO 160 1/80 på monopod

Noget af det som gør en 300mm f/2.8 magisk i mine øjne er dens evne til at lave uskarp baggrund (blur). I mine øjne er der få andre objektiver som evner det i samme grad som dette objektiv. Den skaber bare en rolig og meget støjsvag baggrund som slå igennem i meget kort afstand fra det som er skarpt i motivet. Prøve at lægge mærke til baggrund i billederne neden under. Bemærk hvor skarp kløver blomsterne er for i få centimeters afstand bag og foran de skarpe kløver pludselig at være total uskarp, det er klasse.

Er IS versionen så bedre en den gamle model til at tage hunde billeder ?. Det er faktisk svært at svare på. Der er rigtig godt glas i begge versioner og jeg har taget gode billeder med dem begge. Hvis man skal kunne svare på det spørgsmål er man nok nødtil at teste dem head mod head under præcis de samme forhold. Her ligger min interesse ikke, jeg er blot interesseret i et godt glas til at tage hunde billeder og det er de begge. Hvis prisforskellen er så lille som det jeg har givet, 13 for det uden IS og 15 for det med IS så ville jeg til enhver tid vælge det med IS. Det er trods alt nogle ting hvor IS er en rigtig god ting at have og gensalgs værdien vil også være større. Hvis jeg nu havde betalt hvad jeg vil betegne som normal pris for den med IS (ca. 22 og op alt efter stand) så vil jeg vælge det gamle her får man stadig rigtig meget for pengene.

For en mere teknisk review af dette objektiv ser her Canon-EF-300mm f/2.8-L-IS-USM-Lens-Review. Bemærk at han til sidst skriver :

"Obviously, each lens has a niche in the marketplace. But if the Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM Lens can fill your need, Canon lens performance doesn't get any better than this."










Ingen kommentarer: