torsdag den 24. juli 2014

Gert Svensson og hans 2 labrador

Jeg har flere gange haft fat i min gamle trænings makker Gert Svennson som har 2 labrador om vi ikke skulle ud og se om vi kunne få taget nogle billeder af hans hunde. Endelig igår fik vi gjort alvor af snakken. Jeg havde aftalt med Gert at jeg ville komme kl. 7.30 med rundstykker så vi kunne få en kop kaffe inden vi skulle afsted. Solen er meget hård i disse dage og jeg ville helt tage billederne inden vi kom for højt op på dagen for så vidste jeg lyset ville være dårligt og så ville de også være for varmt for hundene at arbejde.


Kl 8.30 var vi i grusgraven hvor jeg havde været et par dage i forvejen for at se hvor det ville være bedst at tage billederne. Gert har to labrador, Maggi på 9,5 år og Bølle som er hendes søn på 6 år.
Maggi og mig har en fortid, da hun var omkring et halvt år begyndt Gert og jeg at træne sammen i den samme grusgrav som vi besøgte i går. Jeg havde på det tidspunkt en lille sort hvid FT springer tæve på samme alder som Maggi, hun hed Billi og var den mest fantastisk hurtige og smarte tæve man kunne forstille sig. Desværre måtte jeg have hende aflivet da hun var lidt over et år, hun havde noget kronisk med sine ben og begyndt at halte. Jeg lånte så en anden ung FT springer tæve af en som havde en unghund han ikke fik trænet med hun hed Smila. Vi var meget med Gert og Maggi ude og træne. Maggi var og er en dejlig hund som var rigtig god til at apporter og det er ikke så få dummyer jeg har kastet for hende.

En dag kom Gert og spurgte om jeg ikke kunne stille Maggi på en uofficiel A prøve (Rigtig jagt hvor der skydes vildt) som han havde meldt hende til på men alligevel ikke havde mulighed for at deltage på. Jo Jo det kunne jeg da fint selv om hverken mig eller Maggi havde deltaget, eller overværet en A prøve før. Det var en fantastisk oplevelse og Maggi gjorde det virkeligt godt hele dagen. Til sidst skulle vi have en dirigering for dommeren ville se om hun var dirigerbar, her så vi ikke helt skarp nok ud og dommeren forklarede at her mistede vi bedste hund. En flot 1 præmie kom vi da hjem med hvilket både mig og Gert var meget tilfredse med.


Maggi er som sagt blevet en ældre dame på 9,5 år, men hun stadig hukommelse som en elefant når det gælder markeringerne kunne jeg se igår. Tingene går en smule langsommer, men hun løser stadig opgaverne uden problemer.



Bølle har jeg aldrig set arbejde og Gert erkender blankt at han ikke har fået arbejdet så meget med ham som han burde fordi der var andre mere vigtige ting lige på det tidspunkt hvor han skulle have haft gang i ham. Efter at have set ham igår burde det ærgre Gert lidt, for han er virkelig en hund med stor arbejdsglæde og rigtig gode evner i betragtning af hvor lidt han er blevet trænet. Der ud over er han en rigtig flot lab efter min mening, let og godt bygget perfekt til hårdt arbejde uden at miste det maskulint udseende som en han hund bør have. Gert bruger aktive begge hunde på opsamlinger på flere godser gennem hele jagt sæsonen.

Jeg havde haft fat i Jimmy om han havde noget vildt i fryserne jeg kunne bruge og det var heldigvis ikke noget problem. Det giver bare i mine øjne lidt bedre og sjovere billeder når man bruger vidt så stor tak til Jimmy for hjælpen.


Efter at have haft nogle apportering gik vi til vandet for at få kølet hundene af og tage nogle billeder her. Især Bølle var meget fotogen både fordi han var lys og dermed let  at tage billeder af, men især fordi han virkelig havde skrald på så det gav nogle sjove billeder i vandarbejdet. Det eneste problem med ham var at jeg skulle passe på eksponeringen og under eksponere en smule ellers fik han hurtigt udbrændt områder på kroppen på grund af hans meget lyse farver. Da jeg altid skyder i RAW kan det rettes lidt i redigeringen, men ikke hvis der er store total udbrændte områder.


Efter vand arbejdet var hunden afkølet og vi tog lige et par apporteringer mere på vildt inden vi tog hjem på Gerts terrasse og fik en dejlig kold øl. En rigtig sjov og hyggelig formiddag i selskab med min gamle trænings partner og hans dejlige hunde.






Ingen kommentarer: