lørdag den 9. august 2014

På tur med kratluskeren

Jeg har en meget natur interesseret nabo som hedder Jesper. Ofte ser jeg ham komme gående med rygsæk, stativ og kamera på vej ud eller på vej hjem fra en af hans talrige ture i nær området. Er du interesseret i at vide hvad der sker ude i naturen så kan man bare spørge Jesper for han ved det og har en utrolig stor og bred viden om emnet. Jesper er førtids pensionist og er ofte afsted ude i naturen 8-12 timer om dagen og sommetider mange dag i streg.

Kratluskeren i fuld gang med kameraet 

Jeg tror ikke jeg fornærmer ham ved at kalde ham en nørd, Jespers speciale er svampe og vi er virkelig ned i nørd detaljerne når han først får begyndt at fortælle om hans store interesse. Han tager prøver af svampene som han undersøger under mikroskop og sommetider indsender prøver til de førende eksperter i Danmark. Han har fundet 7 nye svampe arter i landet. Når han første får begyndt og snakke sig varm gælder det om at holde ørene stive hvis man skal følge med i alle de detaljer han fortæller om.

Den sidste lille uge har jeg haft fri og inden jeg startede på ferien snakkede jeg med Jesper om han ikke kunne tage mig med ud en dag og vise mig lidt om hvad han gik og arbejde med. Igår bankede det på døren og Jesper stod uden for "Er du klar", hurtigt fik jeg gjort kamera klar og noget fodtøj på og så var det afsted. Vi kørte ud til Nørreholm gods, området her består både af hede og skov er et af Jespers fortrukne steder. Vi skulle på svampe makro jagt selv om det ikke var det helt rigtig tidspunkt som Jesper fortalte, vi har fået for lidt regn og det er lidt for tidligt på året til der rigtig er kommet gang i svampene endnu.

Et af dagens gode fund var denne Stor Bånd- Tusindben (Ommatoiulus sabulosus)


Jesper tager rigtig mange billeder, selv mener han det bliver til tæt på 100.000 om året. Han bruger Canon 550 og et Sigma 180mm f/3.5 macro objektiv og så bruger han stativ til næsten alle hans billeder. I lommen har han et Canon G10 lomme kamera som han også bruger hvis det ikke lige er let at komme tæt på med et stativ.

Svampe kan faktisk være meget smukke når man ser de små ting

Jeg er først begyndt på macro for kort tid siden, Jesper har mange års erfaring og jeg kunne hurtig se hvorfor han brugte stativ i modsætning til mig som skyder håndholdt med flash.

Jesper tager ikke bare hurtigt et billede, men bruger tid på billedkomposition. Det gælder om at se detaljerne og fra hvilken vinkel og afstand man får det bedste billede som han siger. Ofte skifter han position og tager billedt af det samme emne fra forskellige vinkler.
Han bruger skærmen bag på kameraet til at stille skarp. Han zoomer simpelthen ind på skærmen så han kan se præcis hvor skarpeden ligger, når han bruger stativ flytter skarpheden sig jo ikke fordi han bevæger sig. Så bruger han en fjernbetjening som han har hængende i jakken til at udløse med, på den måde får han ingen rystelser ved at røre ved kameret.
Fordelen ved Jespers teknik er indlysende når man først har set den praktiseret. På grund af stativ og fjern udløser kan han køre ISO 100 selv under de meget dårlige lysforhold, han behøver ikke tage hensyn til lang lukketid der kommer jo ingen rystelser fra bevægelser af nogen art. Det var meget lærerigt at se og en super god teknik til billeder under mørke forhold hvor emnet man vil fotografere ikke bevæger sig.

På grund af den teknik han bruger kræver hans billeder også minimum af redigering når han kommer hjem. Antallet af fejl skud er minimal fordi han på forhånd er 100 % sikker på hvor skarpheden ligger. Det er tanke vækkende at den tid som jeg bruger på billede redigering bruger Jesper istedet på at tage billedet, hvad tror du egentligt er sjovest ?

Det var en fantastisk spændende og lærerig dag i selskab med Jesper, hans vide og entusiasme kan ikke undgå at smitte. Når vi hørte en fugl fløjte viste Jesper præcis hvad det var for en. Han kunne fortælle om  spændende natur oplevelser han havde haft igennem årene så man virkeligt blev fanget. Jeg håber jeg får chancen for at komme med en anden gang når kratluskeren skal afsted.


Her er nogle af mine skud fra eftermiddagen med Jesper.

























Ingen kommentarer: