lørdag den 2. august 2014

Test af HONLPHOTO Traveller 8

Jeg har en god foto bekendt som har rigtig meget lækkert foto udstyr og han låner det gerne ud, nok fordi han kan se det virkeligt interesser mig. Som det fremgår af min blog og facebook side har jeg på det sidste arbejdet lidt med macro foto.

Man bliver let grebet af det og macro kræver ikke det vilde i udstyr et kamera og en macro objektiv så er man i princippet igang. Jeg bruger selv mit Canon 7D og et Canon EF 100mm F/2.8 IS USM Macro objektiv, det sæt up har jeg arbejdet med indtil nu. Det har jeg også fået nogle rigtig flotte billeder ud af, men jeg er også stødt på et par begrænsninger. Når man taget macro er man nødtil at skyde i lille blænder for at få bare lidt dybdeskarphed, typisk f/8-14. Når jeg skal fotografere i så lille blænder er jeg nødtil at gå langt ned i lukketid og forholdsvis højt op i ISO. Når jeg tager billeder i ISO 800 eller mere får jeg forholdsvis meget støj især i baggrunden, det er jeg ikke så vild med. Når man skyde håndholdt er det også begrænset hvor langt ned i lukketid man kan gå uden der kommer rystelser som gør billederne uskarpe. 





Mit Canon 7D med batterigreb og et Canon EF 100mm F/2.8 IS USM Macro objektiv. En Canon 580EXII flash og en HONLPHOTO traveller8 monteret på flashen. 

Løsningen på problemet er at bruge flash, min erfaring i brug af flash er så godt som ikke eksisterende og jeg er ikke vild med at skulle ofre helt vild på et macro flash sæt. Bo, som min foto bekendt hedder havde hørt lidt om mit problem og kom med en Canon 580EXII flash og en HONLPHOTO traveller8 som egentligt er en tragt som styre og leder lyset i en bestem retning. I enden er der opsat noget hvidt stof som gør at lyset ikke bliver for stærk og giver udbrændte områder på det man fotografere. Jeg har selv en Metz 50AF-1 flash og den ville jeg sikkert fint kunne bruge istedet for den flash jeg har lånt.

I princippet har jeg set mange kreative og rigtig godt hjemmelavet ting som kan det samme som den her traveller8, men det smart er at den her ser prof ud, den er holdbar og godt lavet så man ikke får problemer med at det hjemmelavet udstyr går i stykker og skiller ad. Når traveller8 ikke bruges kan den klappes sammen og fylder så ingenting igen en fordel og så vejer den ikke ret meget.
Som sagt har jeg ikke det store erfaring i brug af flash så jeg prøve mig lidt frem og jeg syntes faktisk jeg fik nogle rigtig fine resultater i første forsøg. 

Disse myre kravlede lodret op og ned af et træ i en mørk skov. Billedet til venstre ISO 100 100mm f/10 1/125 sec billedet til højre ISO 100 100mm f/14 1/125 sec. Uden flash ville det være umuligt for mig at få noget brugbart under de forhold.


Billedet af denne edderkop har følgende data ISO 100 100mm f/20 1/250 sec. Det taget på et forholdsvis åben område i fuld dagslys, men med en meget lille blænder og flash får man en meget mørk baggrund som jo egentligt ser rigtig lækkert ud til en afveksling. Bemærk at der næsten ingen støj er i billedet. F/20 og ISO 100 uden flash det kan ikke lade sig gøre med et 7D.

Er der så nogle ulemper ved at bruge flash ?. Ja det er der, det kræver batteri og der gå lidt tid efter man har taget et billede til man kan skyde igen, især hvis batterierne ikke er helt friske.
Det bliver også noget tungere at bære rundt på kameraet når man har flash monteret, HONLPHOTO traveller8 vejer ca. 100 gram så det er ikke den der trækker vægten i vejret. 

Jeg er blevet meget begejsteret for den HONLPHOTO traveller8 og vil selv invester de 500-600 kr som den koster for det syntes jeg egentligt den er værd. Jeg har ikke evner eller forstand til selv at klister et eller andet samme så for mig er det en god løsning til at få bedre macro billeder.

Her nogle flere billeder fra idag














Ingen kommentarer: