tirsdag den 7. oktober 2014

Down memory lane

Kender du det at sidde og se gamle billeder og mindes. Alle billeder er scannet fra borgen derfor den dårlige kvalitet.

Det skete for mig i går da jeg fik bogen F.T. Spaniels & Retrievere ”Baggrund og træning fra hvalp til færdig jagthund”. Skrevet af Niels Egelund Faddersbøll og Ole Geert Dam tilbage efter i flere omgange at have udlånt den.

Netop den bog har jeg leveret en del billeder til og når man efter flere år ikke at have set dem bringer de minder tilbage om dejlige stunder med venner, bekendte og fantastiske hunde. Her er nogle af mine billeder fra bogen.

Min først FT spaniel hed Billi, hun var opdrættet af Jørgen Lycik og var efter DK.F.T.Ch. Pyecross Paddy af Lycik og Harrock Heidi af Lycik. Billi var en meget lille sort hvid tæve og var en fantastisk hund. Der var lyd i hende når jeg startede hende i søget og jeg og jeg tror jeg selv var skyld i det på grund af min manglede erfaring. På grund af hendes størrelse så hun fantastisk smart ud både i søget og under apportering. Hun var hurtigere end hurtig. Desværre fik hun kroniske ben problemer i en alder af 12 mdr. og jeg var nød til at få hende aflivet. Min nuværende han hund Ike er en halv bror til hende. Han er fra et senere kuld efter den samme tæve, men med en anden han hund. Ike har jeg ikke arbejdet så meget med af forskellige grunde. Her på det sidste er jeg begyndt at arbejde mere med ham og han er en rigtig tænd sluk hund med "Will to please". Han er fuldstændig apporterings gal er dejlig at have med på andejagt for han sidder helt stille og lydløs. Hans søg er ikke lige så godt som Duke´s, Han måttet efter min meing gerne går hårde i terrænet.

Da jeg ikke bare lige går ud og køber en ny hun i desperation, men overvejer nøje hvad jeg vil have manglede jeg på det tidspunkt efter Billi en hund og træne med så jeg lånet en F.T. tæve af en bekendt som have haft hvalpe og have fået en hvalp tilbage fra en hvalpekøber hvilken grund ved jeg faktisk ikke, men jeg tilbød ham at tage tæven hjem og træne hende på den betingelse at jeg kunne komme af med hende når hun kom løbetid for på det tidspunkt havde jeg 3 hanhunde så jeg gad ikke noget ballade.



Smila var ikke noget stort talent, men jeg trænede en del med Gert Svensson som var ny startet retriever mand og Smila udviklede sig til en habil apportør som kunne løse de fleste opgaver. Når snakken falder på Smila lyser Gert stadig op for han var faktisk meget begejstret for hende. Billedet her er taget oppe på Værnet hvor vi var sejlet ind i en kanal og hoppet af og trænede apportering over kanalen. Jeg tror faktisk at der var Gerts søn Morten som sejlede os ind. Smila lever stadig og jeg har sjovt nok datteren til ham som ejer hende ansat i Brugsen så spørge naturligvis jævnligt til hende.

Duke min FT spaniel, en hund som med en bedre føre efter min bedste overbevisning ville kunne have været blevet markprøve præmieret på en vinder klasse markprøve. En hund med talent ud over det normale. Som 10 uger havde han allerede et naturlig søg. I dag er han 8 år og still going strong. Duke er opdrættet af Anders Løntoft og hedder rigtig Fetch Misty Meadow Sam, han er efter DK FTCH Drumagrove Bruce af Twinoaks og DK FTCH Chaser Manor Park Molly af Fetch. På disse billeder er han omkring 9-10 uger og apporter tennis bold til min hånd.

Her er Duke lidt ældre, billedet er taget i Skjern enge hvor der var en stor sten som jeg satte Duke op på og tog billedet, mon ikke han er omkring 5-6 måneder på det billede. Jeg kan huske jeg skrev ”Den lille havfrue” under billedet.

Årets første vinder klasse markprøve på Vennerslund gods den 1 oktober for 7-9 år siden. På det tidspunkt var skytten Kristian Stenkjær og her er det dagens første fugl. Solen hænger stadig lavt for kl. er lidt over 9. Kristian går imod solen, hunden en cocker går i skoven og flusher en fasan, Kristina trækker her på fuglen og skyder efterfølgende kokken på marken til venstre. Jeg husker stadig i dag billederne jeg efterfølgende tog hvor cockeren apporter fuglen på en mark fuld af spindel væv i stubbene. Billedet er scannet fra bogen og yder den ikke helt retfærdighed, det var bare et fanatisk billedet især lyset var helt vild og måske det billede jeg ærgre mig aller mest over at have mistet.



Såvidt jeg husker er det her Lars Langs hund som under afprøvningen arbejder i nogle foderrækker i kanten af en åben mark. Når der blev lavet en flush gik fuglen ud over marken hvor den blev skudt og gav nogle forholdsvis lette apporteringer. Efter min egen mening fik jeg nogle fantastiske billeder på den mark. Apportering som faldt helt åbenlyst og ingen vegetations som blokerede for auto fokussen perfekt.



Billeder er fantastiske at have ikke mindst efter mange år. Begå ikke samme dumhed som mig og lade vær med at tage back up så du pludselig har mistet alle billeder.

Husk glem aldrig de hunde som mindes bør. I remember each one of them !

Ingen kommentarer: