lørdag den 1. november 2014

Canon 7D markII første indtryk

Endelig kom den længe ventet 7D markII. Der er i et par år gået rygter om at der ville komme en efterfølger til Canon´s meget populære 7D. Mange mente aldrig det ville ske, men til Photokina i september var den der alligevel. Canon offentliggjorde at den ville komme til salg midt i november.


Midt i oktober læste jeg på nettet at den forventes at ramme butikkerne allerede sidst i oktober . Jeg fik lagt en bestilling ind og fredag den 31 oktober kom den med posten sammen med et batteri greb. Batterier har jeg i forvejen for den bruger de samme batterier som den gamle 7D.
Mit første indtryk er at den ligner fysisk den gamle 7Dér rigtig meget, knapperne virker og sidder nogenlunde ens, der er rigtig godt og gør det meget letter for mig.


Det største problem i mine øjne med det gamle 7D var at den ikke klarede sig særligt godt i dårlig lys. Det vil sige hvis man var nødtil at komme højt op i ISO kom der meget støj i billederne. Nu er den nye 7D markII stadig en APS-C censor kamera med en corp faktor på 1,6. Det er altså ikke et fuldframe kamera. FF har en bedre ISO håndtering end en APS-C kamera.
Forventningerne ud fra de test billeder jeg havde set var høje. Lad de være sagt med det samme den håndtere ISO meget bedre end det gamle 7D, men ikke lige så godt som en af de nyere FF kameraer som Canon 5DmarkIII eller 1DXér. Tilgengæld er den billiger og har som sagt en corp faktor på 1,6. 

Canon 7D markII med Canon 300mm f/2.8 Non IS. ISO 2500 300mm f/4 1/640


Crorp faktor kameraer har i mine øjne også en fordel frem for FF kameraer, for med en crorp faktor på 1,6 får man længer rækkevidde gratis foræret på sine objektiver. En 300mm bliver altså pludselig til 420mm. Ud over det så får man billigere kameraer i forhold til hvad en fuldframe kamera koster.
Hvis man ønsker at tage lidt wildlife billeder som jeg gør er det en kæmpe fordel for objektiver med lang rækkevidde koster en formue hvis man vil have nogle i en ordentlig kvalitet.

Canon 7D markII med Canon 70-200mm f/2.8. ISO 500 70mm f/3,5 1/640

Forventnings fuld som jeg var pakkede jeg hundene i bilen tidligt lørdag morgen sammen med det nye kamera og Canon 70-200mm f/2.8 og Canon 300mm f/2.8 non IS. Vejret var helt perfekt med begynde solskin. Jeg havde valgt at tage ud til Karlsgårde området for at tage billederne der er noget bøgeskov som jeg havde været ude og kigge på dagen før. Efterårs farverne er i øjeblikket helt fantastisk og det ville jeg benytte mig af et sted hvor farverne kunne udnyttes på billederne. Vejret og lyset var perfekt, drengene var i hopla og jeg have nogle ænder med så vi kunne få taget nogle flotte apporterings billeder.

Canon 7D markII med Canon 300mm f/2.8. ISO 1250 300mm f/4 1/640

Jeg var nok kommet lige tidlig nok afsted for så snart jeg ville bare lidt op i lukketid så bankede ISOér op på 3200 eller højre. Jeg skulle tage billeder imellem høje bøge træer og solen stod ikke så højt på himlen at den rigtig kunne nå ned mellem stammerne. Nu var et af formålene med min tur at teste ISOén så jeg gik igang. Billederne så rigtig fine ud bag på kameraet især da jeg fik flytte hvidebalancen fra auto til overskyet så bankede farverne rigtig igennem. Nu er den lille skærm bag på kameret taknemlig og den kan let syde en til at tro at alt er som det skal være og når man så kommer hjem så spiller det ikke helt alligevel når man får dem op på en større skærm. Det var præcis det som skete for mig jeg havde en forventning om at jeg kunne nøjes med en lukketid på omkring de 1/640, det så fint ud bag på kameraet, men da jeg kom hjem manglede de lige det sidste.

Canon 7D markII med Canon 300mm f/2.8 Non IS. ISO 320 300mm f/2.8 1/640

Jeg havde en aftale med en kammerat om at vi skulle lave lidt hegnssøg på noget jagt vi har omkring middag. Efter at jeg ikke havde fået helt det resultat som jeg ønske og havde en god ide om hvad jeg skulle gøre anderledes, var det meningen at jeg ville tage afsted igen sener på eftermiddagen for at prøve igen. Drengen var dog fuldstændig færdig efter jagten så jeg besluttede at forsøge igen med fotograferingen dagen efter. Ike den bandit kom rigtig i løjerne på jagten og var ikke helt i hånd. Først lettede han råvildt så røg han i fasaner, sneppe og ænder som mærkeligt nok også lagde i hegnet på et sted hvor det var lidt bredt og der var en smule vand imellem træerne.Jo der var liv og glade dage. Det er jo fantastisk med de FTér.


Søndag var jeg så afsted igen og denne gang kigge jeg overhovedet ikke hvilke ISO tal kameraet valgte. Istedet fokuserede jeg på blænder og lukketid. Det betød at jeg ikke var under 1/800 sec når hundene var i bevægelse og det meste af tiden kørte jeg på 1/1000 sec. Det virkede meget bedre og jeg fik mange flere gode billeder med hjem.

Canon 7D markII med Canon 70-200 f/2.8 Non IS. ISO 2000 200mm f/4 1/800
Et andet for mig vigtigt punkt som er blevet ændret på den ny 7D markII er autofokus systemet som nu har 65 autofokus punkter . Det virker rigtig hurtig og jeg ser det som en stor fordel at der nu er endnu flere fokus punkter man kan vælge. Det er rigtigt godt at man kan vælge punkter tæt på kanterne og det mærkes rigtig meget når man efterfølgende bruger den gamle 7D så tænker man meget over at det er surt man ikke kan komme så langt ud i siderne med autofokusen.

Den ny model kan også tage 10 billeder i sekundet. Man kan altid diskutere om det er nødvendit om et kamera kan tage så billeder så hurtig efter hinanden, men hvis man har prøvet at tage billeder af hunde i bevægelse forstår man hurtigt det kan være forskellen på om man får det helt rigtige udtryk eller et mere kedeligt billede.

I det store hele er jeg meget begejstret for den nye model, men det er vigtigt at tænke på at man også betaler betydeligt mere for den nye model i forhold til hvad den gamle model koster som brugt. De penge man spare ved at købe den gamle 7D brugt kan man istedet for bruge til at købe et eller flere gode objektiver. Det vil i sidste ende betyder at man får bedre billeder hvis man ikke har gode objektiver i forvejen.

Canon 7D markII med Canon 300mm f/2.8 Non IS. ISO 2000 300mm f/4 1/800

Canon 7D markII med Canon 70-200mm f/2.8 ISO 1600 70mm f/2.8 1/640




1 kommentar:

Poul Olesen sagde ...

Hej Bent

Herlige billeder. Har du fundet frem til en "standard indstilling" når du tager billeder af hundene i bevægelse.
Jeg tager en del billeder af IPO (brugshunde) og synes ikke rigtig jeg har fundet den optimale indstilling.
Mvh. Poul Olesen