søndag den 18. januar 2015

Tips og ideer: Terræn, baggrund og vand

Igår havde jeg drengene med ud og træne lidt og tage nogle billeder i et område hvor jeg har været en enkelt gang før. Det specielle ved netop dette område er at det er meget kupperet i forhold til hvor jeg normalt kommer. Samtidig er det åben og med forholdsvis lavt vegetation flere steder i form af lyng.

Jeg kom til at tænke lidt over hvor vigtig terrænet er for et godt billeder og tænkte jeg ville skrive lidt om mine erfaringer på det område. 

Til at starte med tog jeg mange billeder på åbne græs marker. Fordelen ved græs marker er at det er en meget let måde at lære teknik på. Autofokusen har meget let ved at fange hunden for der er ikke andet den kan blive distraheret af så som høje græsstrå buske o.s.v.. Chancen for at få gode billeder og succes er altså meget stor. 

På et tidspunkt søger man flere udfordringer og andre typer billeder. Man får hurtig forståelse for hvor vigtig baggrunden og terrænet er for et billede. Forstyrrende elementer som bygninger, afskåret ben og andre halve hunde som kommer med i billedet bidrager ikke positiv til noget som helst.

Noget af det jeg rigtig godt kan lide er hvis der er en form for dybdeskarphed i billedet. Det vil sige at noget står super skarpt og lige bagved det skarpe kommer noget som er helt uskarpt. Der er flere måder at opnå denne effekt på. Et vigtigt punkt er at bruge et objektiv med stor blænder så som f/2.8 eller f/4.0. Et andet vigtig element er at komme lavt ned så man bruger bund vegetationen til at hjælpe med at skabe en dybde virkning. Et kupperet terræn kan hjælpe endnu mere til denne effekt. På billedet af Ike sammenfletter jeg alle elementerne. Jeg er nede i højde jeg bruger stor blænder f/2.8 og jeg tager billedet i et kuppert terræn. Ike er på en bakke så der komme et fald i terrænet lige bag ham, den baggrund man kan se er egentlig ca. 20 meter bag hunden. Der er altså 3 nivauer i billedet det lave uskarpe i forgrunde der skabes ved at kom ned i høj plus stor blænder. Det meget skarpe område med hunden og så igen det meget uskarpe i baggrunden som skabes af nivau forskel i terrænet kombineret med en stor blænder. Et lækkert billed i mine øjne, bemærk den "stråling ud af i baggrunden som græsstråenen skaber. 

ISO 1000 140 mm f/2.8 1/80 sec
Her et billede af Duke som indeholder de samme elementer dog taget i et fladt område. Billedet er stadig et godt billede i mine øjne, men man får en fornemmelse af hvad et kupperet terræn bidrager med. Bemærk at terrænet bare bliver mere og mere uskarp bag Duke i modsætning til billedet af Ike hvor det går fra super skarpt i bundelanget til totalt uskarp på 0 centimeter.

ISO 1000 180 mm f/2.8 1/800 

Et tredie billede, her igen Duke umiddelbart ligner den de andre meget, men bemærk at jeg her ikke er kommet ordentligt ned i niveau med hunden hvilket bevirker at et stor område omkring hunden er mere eller mindre skarp. Hvis jeg havde været ordentligt nede havde dette billede lignet meget det øverste billede af Ike med den meget uskarp forgrund, en begrænset skarp stykke omkring hunden og så igen den meget uskarpe baggrund. Også her er der et drop i terrænet et kort stykke bag Duke.

ISO 1250 200mm f/2.8 1/800 sec

Når man tager portræt foto som det her af Ike er det igen vigtigt at tænke over baggrunden. Jeg foretrækker en god afstand til det der kommer i billedets baggrund for det gør at det hele bliver meget udvisket. Ved at tænke over hvilken farve det vegetationen der er i baggrunden har kan man bestemme hvilken farve selve baggrunden får. Havde jeg nu taget dette med en stor grøn busk som baggrund var min baggrunds farve blevet meget mere grøn. Blænder valg har som altid også meget at sige ved et portræt som det her. En stor blænder som f/2.8 betyder at næsen ikke bliver skarp det er en smagssag om man kan lide det eller man foretrækker en mindre blænder så hele hundens hoved bliver skarp. Hvis man vælger en mindre blænder som f/8 bliver næsen også skarp men så får man ofte mere struktur i baggrunden og kan ane grene o.s.v., man får altså ikke så lækkert en udvisket baggrund som på det her portræt.

ISO 800 170 mm f/2.8 1/320 sec

Her et fuld body portræt af Duke. Jeg har kastet tusinde vis af apporteringer til Duke og jeg kender ham ud og ind. Jeg ved når jeg står bag ham kaster en dommy frem over hovedet på ham som lander et godt stykke ude vil han sidder og kigge direkte frem mod dummyen i et godt stykke tid. Siger jeg ikke noget ved jeg også at han på et eller andet tidspunkt vil løfte højre forben dreje hovedet langsomt om mod mig for lige at se om han ikke snart bliver sendt. Lige i det øjeblik tager jeg billedet ,for det var den positur jeg ville have med på billedet. Her har jeg dog ikke lige tænkt nok over baggrunden og selv om jeg bruger stor blænder kan jeg ikke forhindre at få lidt for meget struktur med i baggrunden fordi han sidder for tæt på højen. En anden gang ville jeg placere ham længer fra højen eller på toppen for at få baggrunden mere udvisket.

ISO 800 130 mm f/4 1/500 sec

Her et andet portræt af Duke hvor jeg syntes baggrunden er bedre fordi den er mere uskarp da baggrunden skråner nedad.

ISO 2000 98 mm f/5 1/400 sec

På en meget stejl bakke side var der noget meget rødt vegitation som jeg syntes var rigtig flot og som jeg gerne ville have med på et billede. Bakken er meget sejl og ca 15 meter høj. Jeg besluttede mig for at for at prøve med et billede hvor jeg står på toppen af bakken og kaster en dummy ud i terrænet som jeg så sender Ike på så han for at aflevere skal op af bakken. Som sagt er bakken meget stejl og Ike må virkelig sparke igennem for at komme op gennem det tætte halv høje vegetation. Det er ikke til at se på billedet, men faktisk står jeg og peget meget ned med kameraet. Selv om man ikke kan se han løber op giver det i mine øjne en masse dynamik og kraft i billedet man kan næsten fornemme hvordan han sparker igennem ved hvert afsæt.

ISO 3200 105 mm f/2.8 1/800 sec

En anden måde at bruge et kuperet terræn på som jeg virkeligt syntes giver rigtig meget til et billede er at sidde så man kan fotografer en hund lige så snart den kommer til syne over bakke toppen. Det giver ekstra dybde når noget af hunden stadig er skjult, men det er naturligvis vigtigt at man kan se hovedet og øjnene. Her bidrager vandet lige med endnu mere effekt til billedet af Duke.

ISO 2000 200 mm f/4 1/800 sec

Her igen et eksempel på et billede hvor hunden er på vej op af en bakke. Denne gang sidder jeg parrallet med hunden og er nede i højden så jeg får den uskarp forgrund med. Igen syntes jeg at man kan fornemme saft og kraft i hundens bevægelser fordi den løber op ad. Regn kan være en lækker detalje på et billede, her syntes jeg den gør det hele mere spænende og tilføjer et element.

ISO 1000 200 mm f/2.8 1/800 sec
Her er Duke på vej ned af en bakke og man fornemmer hvordan han stemmer lidt imod for ikke at få overbalance på vej ned. Jeg kunne godt have ønsket mig en lys baggrund i toppens højre side lige som det venstre, men somme tider går tingene hurtigt og man når ikke lige at få gennemtænkt et billede ordentligt.

ISO 800 140 mm f/2.8 1/800 sec

Høje græs strå kan være et helvede fordi autofokusen vil hele tiden hunte på græsset og har meget svært ved at finde hunden. Lave græsser kan være en gave til et billede. Hvis man kommer ned i højde kan de tilføje en masse til et billede. Som det her af Duke, hvor jeg syntes det giver en lækker bund til billedet.

ISO 1000 200 mm f/3.2 1/800 sec

Et eksempel på hvorfor høj vegetation og en FT spaniel flying low er en dårlig kombination. På en måde er billedet anderledes og fedt nok i en serie eller i sammenhæng, men der skal tages en del billeder i sådan noget vegetation for at ramme et hvor hundens øjne er skarpe.

ISO 800 200 mm f/2.8 1/800 sec

Et andet element jeg legede med igår var vand. Der er ikke meget som kan bidrage med den samme dynamik til et billede som vand. Da jeg startede med at tage billeder foregik vand fotografering altid i forbindelse med en sø hvor hunden kunne springe ud og svømme rundt. Selve springet er rigtig fedt og det giver gode billeder når hunden rammer vandet.
Jeg har så efterhånden erfaret at man ikke behøver en sø for at tage gode billeder med vand. Faktisk giver det meget bedre billeder med et mindre vand plask.

ISO 800 175 mm f/2.8 1/800 sec
Hvis man kigger på hvad det egentligt er ved vand billeder der er spændende er der 2 vigtige punkter. Vandets bevægelse og hundens bevægelse. Ved en sø hvor hunden ikke kan bunde sker der det at så snart hunden har ramt vandet begynder den at svømme og så foregår bevægelse af vandt hvor man ikke kan se det og det samme gælder for hunden. Det er ikke så fedt for det giver ikke sjove billeder.
Hvis man istedet vælger en vandplask som ikke er dybere end hunde kan bunde og løbe igennem så har man pludselig masser af vand og hunde bevægelser som man kan tage flotte billeder af.
Alle billederne med vand er taget i en plask som er 15-10 meter i diameter og som ikke var dybere end min hunde kunne bunde over det hele. Lige ved siden af lagde der en stor sø, den var ikke så interessant.
ISO 1000 195 mm f/4 1/800 sec

Tænk også på at når hunden kommer op af vandet skaber vandet stadig masser af liv til billederne for det drypper eller sprøjter af når hunden bevæger sig. Stil dig derfor lidt fra vandet så du også kan få disse billeder med. Her Duke lige efter han er kommet op af vandet og på vej igennem noget højt græs.

ISO 1600 200 mm f/4 1/800 sec

Husk altid ned i niveau med hunden det vil sige at du ligger eller sidder på hug.
Alle billederne i dette indlæg er taget den samme dag. Det var forholdsvis mørkt og småregnede lidt. Jeg valgte derfor at bruger stor blænder altså f/2.8 eller f/4, en lukketid på 1/800 hvis du vælger langsommer så får du bevægelses slør. På grund af det mørke vejr vælger jeg ikke hurtigere lukketid for så får jeg for meget støj i billeder på grund af for høj ISO. Havde der været mere lys havde jeg nok valgt f/5.6 og 1/1000 eller hurtigere på nogle af billederne.

Kamera Canon 5D mark III med Canon 70-200 mm f/2.8













Ingen kommentarer: